Op middelbare scholen vertellen over mijn werk!
Talking about my work at high schools!
1 mei, 2025
[English summary below]
Net als
vorig jaar was ik dit jaar via Wild DNA weer te gast bij de 'biologische beroeps babbel' op
ISW Hoogeland. Dat is een middelbare school waar mavo, havo, en vwo leerlingen in één gebouw onderwijs krijgen - hoe mooi is dat!
Een toekomstperspectief bieden
De activiteit waarvoor ik werd uitgenodigd, was speciaal bedoeld voor zo’n zestig leerlingen van vwo 4. Veel van hen zijn op die leeftijd nog niet echt bezig met de keuze voor hun studie of baan – en dat is helemaal logisch. Zelf had ik rond die tijd ook nog geen flauw idee wat ik later wilde worden. Juist daarom is het waardevol om jongeren alvast een inkijkje te geven in de mogelijkheden. Niet om ze direct op een pad te duwen, maar om ze te laten zien wat er allemaal kan. Want die verre toekomst, die komt stiekem best snel dichterbij.
Gewassen telen tot aan DNA bestuderen
Met plezier doe ik daarom elk jaar weer mee aan deze ‘beroepsbabbel’, georganiseerd door
ISW Onderneemt. Het is een soort carrière-speeddate waarbij leerlingen in gesprek kunnen met allerlei biologisch georiënteerde professionals. Ikzelf was er als zoölogisch geneticus, maar daarnaast waren er nog dertien andere experts aanwezig. Zij kwamen onder andere uit de microbiologie, medische wereld, natuur- en bosbeheer, fysiologie, voeding, gewassenteelt en bio-informatica hoeken. Stuk voor stuk inspirerende routes binnen de biologie, dus. [tekst gaat verder na de foto's]
"Geen idee"
Als ik de leerlingen vraag wat ze later zouden willen worden, krijg ik meestal één van drie soorten reacties. Optie één is vrij zeldzaam, maar het gebeurt: een leerling reageert direct met "ik weet het al hoor". Tijdens deze specifieke carrière speeddate, zei een leerlinge:
"ik word óf binnenhuisarchitect, óf ik ga iets doen in de luchtvaart. Dit van biologie vind ik maar saai". Respect! Doelgericht èn goudeerlijk. Deze sessie was wellicht niets voor haar, maar ik vermoed dat zij er wel komt.
Optie twee zie ik veel vaker: de leerling schrikt een beetje van de vraag en weet het echt nog niet. Je ziet soms zelfs een beetje stress ontstaan – en dat snap ik volkomen. Want hoe moet je eigenlijk op zo'n leeftijd al precies weten wat je veel later - als je zo ongeveer pas dubbel zo oud zal zijn - dagelijks wil gaan doen met je leven?
En dan is er nog optie drie. Deze leerling weet het óók niet, maar reageert met een schouderophaal en een onderuitgezakte houding. Er lijkt niet veel stress te zijn rondom de vraag en de interesse gaat direct uit naar hoeveel geld je verdient met een bepaalde baan en hoeveel tijd die kost. Dit type leerling heeft klaarblijkelijk een nogal rooskleurig beeld van "het werkende leven".
Dat komt wellicht door sociale media en de vele ‘snel-rijk’ filmpjes die momenteel online de ronde doen... Dat is geen ramp, natuurlijk! Maar het maakt zo'n beroepsbabbel wél een mooi moment om een kleine
reality check mee te geven, en de leerlingen zo veel mogelijk te inspireren om zich in te gaan zetten voor wilde dieren en de natuur. [tekst gaat verder na de foto]
Samenwerkingen & Contact
Hopelijk hebben de verhalen en passies van tenminste één van de in totaal veertien sprekers iets geraakt bij de leerlingen. Zodat ze straks, als het erop aankomt, met iets meer vertrouwen een richting kunnen kiezen: of dat nu biologie is, of niet. Eerder werkte ik dus ook al eens met ISW Hoogeland samen. Je leest
hier meer over dat bezoek.
Contacteer mij vooral via
info@wilddna.nl indien je kansen ziet voor soortgelijke samenwerkingen!
English summary:
Just like last year, I was invited by
ISW Hoogeland to join their biology-themed career event. Around 60 high school students (age ~16) participated in a 'speeddate style' session with various professionals. I shared my experiences as a zoologist and geneticist, alongside experts from fields like medicine, ecology, and plant science. Some students knew exactly what they wanted, others had no idea – and that’s perfectly fine. Hopefully, the stories we shared helped spark some inspiration for their future study or career choices! If you are interested in collaborating (for instance to have me over as a guest lecturer, or to have an extra pair of eyes with developing educational material), please feel free to contact me via
info@wilddna.nl.
--
Source photos speeddate: ISW Onderneemt / ISW Hoogeland. The faces of the students have been blurred for the sake of privacy.